onsdag 17 juni 2009

Vi måste hjälpas åt

Partiledardebatt och SCB siffror samma dag. En del att fundera omkring alltså. Först partiledardebatten.

Moderatledaren hade uppenbara problem. Han blev raljant och översittaraktig. Jag ska ta ansvar genom att berätta hur det ser ut på riktigt, så sa han Reinfeldt. Det finns tydligen bara en verklighet, ett riktigt och en väg och det är Reinfeldt som har patent på den. Vi som vet att moderatledarens verklighet inte är den enda. Vi som vet att det finns fler vägar. Vi som vet att det handlar om värderingar. Vi måste hjälpas åt för att göra våra röster hörda. Reinfeldt får inte ta patent på sanningen.

Sverige tjänar på rättvisa. Det är de ungar som får möjligheterna som läser vidare. Det går att arbeta och investera Sverige ur krisen.

Så till SCB:s siffror. Jag känner mig ganska övertygad om att de kommer att rapporteras som att socialdemokraterna rasar och moderaterna går framåt. Jag vill bara här påminna att jämfört med valet 2006 så har idag socialdemokraterna ett större stöd. Dagens SCB siffror är också bara den senaste av en lång rad mätningar som ger de rödgröna mer stöd än regeringspartierna.
Inget är säkert mer än att valet 2010 kommer att bli jämt.

Vi kommer att behöva hjälpas åt. Vi som vill se ett Sverige i solidaritet och rättvis fördelning. Vi som ser att varenda unge förtjänar att få möjligheter att växa och nå sina drömmar. Vi som vet att jag mår bra när mina ungar har det bra men ännu bättre när också grannens barn har det bra. Vi lever ju tillsammans sida vid sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar