fredag 18 december 2009

Det är i kris som ledarskap prövas

SAAB läggs ned. Jag känner ilska. Det är en epok som försvinner. Många människors kunskap kastas bort. Och många enskilda får känna tryggheten svaja. Det är i kris som ledarskap prövas. Hittills har inte den borgerliga regeringen visat det ledarskapet. Om inte ens landets näringsminister tror på svensk fordonsindustri, vem ska då göra det?

Nu ställs ledarskapet på prov igen. Vilken uppbackning kommer nu människor att få? Hur kan människors kraft och vilja till arbete tas tillvara? Vad finns för beredskap för att ge nya chanser till jobb och utbildning? Jag är rädd för att frågorna är fler än svaren. I mitt huvud snurrar en fråga. Vilken nytta gör nu de 100 miljarder av våra gemensamma pengar som lagts i privata fickor med mest hos dem som redan hade mest?

2 kommentarer:

  1. Ja, en epok går i graven och frågan är just vad som kommer sedan och hur det skall se ut? Den fria marknaden kommer inte att lösa varken klimatfrågan eller jobben på egen hand. När inte längre efterfrågan på olja kommer att kunna mötas, kommer vi att stå inför problem långt större än de vi hittills kunnat föreställa oss.

    Det är inte med en borgerlig regering som vi kommer att hitta lösningarna åtminstone. Minst av allt. Men hur kan vi socialdemokrater kunna, först och främst, förbereda oss? Hur kan vi skapa ett hållbart/resilient samhälle? Där inte alla äggen har lagts i en korg. Trollhättan idag är då sannerligen allt utom resilient.

    Gröna småföretag kommer nog att spela en långt större roll för framtidens jobb OCH jag tror inte att alla kommer att kunna starta upp och bäras, helt på egen och marknadsmässiga villkor till att börja med. Vi måste satsa skattepengar för att få rätt satsningar. Så vi behöver de gemensamma pengarna tillbaka.

    Men hur skall vi kunna skapa en opinion som förstår hur viktigt det är? Eller är det verkligen på gång, är gräsrotsnivån på G? Jag hoppas det.

    Hälsning Maja Stopek

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, Maja. Det är många utmaningar som står framför oss. Jag brukar säga att ingen kan göra allt men alla kan göra något. Känns som det gäller här också. Inte minst efter besvikelsen över det magra resultatet från Klimattoppmötet i Köpenhamn. Vi får jobba från olika håll och från många kanter. Jag hoppas att den husesyn efter gröna jobb som vi socialdemokrater snart inleder över hela landet kan vara en viktig del i arbetet att ta fram nya gröna jobb men också för att bilda opinion och känsla lokalt. Det kan vi göra.

    SvaraRadera