måndag 25 juli 2011

Tänk så mycket kärlek vi kan visa tillsammans

Den här sommaren kommer för alltid att finnas i mitt minne. Knappt hade sommarlugnet infunnit sig när vi nåddes av det det som fortfarande är alldeles för nära för att ens vara greppbart. Barn och ungdomar på sommarläger sköts systematiskt och skoningslöst ned. Ungdomar tvingades gömma sig, springa, simma och fly för sina liv. Syftet med terroraktionen i Norge var att förstöra det norska Arbeiderpartiet och deras rekrytering av ungdomar.

Mannen bakom terrorattacken, Anders Behring Breivik, en norrman som fram till 2007 var medlem i Fremskrittspartiet. Han har funnits med i högerextrema kretsar och också använt sig av nätet för att lufta sina åsikter.

I vårt land är det få politiska företrädare som det skrivits så mycket om och som varit måltavla för extremhögern såsom socialdemokratins tidigare partiordförande Mona Sahlin.
Att stå upp för alla människors lika värde, för mångkultur, antirasism och demokrati är uppenbarligen inte uppskattat av alla. Jag minns Mona Sahlins sista partiledardebatt i riksdagen den 19 januari i år.

Jag minns Jimmie Åkessons ord, Sverigedemokraternas sittande partiledare:
”Jag har inga presenter, och jag har heller inget särskilt tacktal till Mona Sahlin. Jag vill dock naturligtvis tacka Mona Sahlin på flera sätt, inte minst för inspiration genom åren. Mona Sahlin har blivit lite av en symbol för det vi kämpar emot, nämligen det misslyckade mångkulturella projektet. Det kommer vi att fortsätta kämpa emot, och jag är alldeles övertygad om att Mona Sahlin kommer att fortsätta kämpa på sin kant för det hon tror på. Det inspirerar, som sagt, och jag vill tacka för den inspirationen.”

Det som hänt i Norge berör oss alla. Det går inte att fördela skuld. Anders Behring Breivik är ensam ansvarig för sina handlingar.

Men det går inte att förringa det hat som kretsar i extremhögern eller förringa vad som göder hatet med nytt bränsle. Som Daniel Poohl, chefredaktör för tidningen Expo och en av Sveriges ledande experter på högerextremism, skriver: ”Han kan ha agerat ensam, det vet vi inte allt om. Men han hade en gemenskap, en idévärld där hans tankar fick näring.”

Jag vet att vi tillsammans kan vinna kampen om människovärdet. Det är vårt ansvar att aldrig vika ned oss. Jag använder mig av Mona Sahlins ord från söndagens nyhetssändning: ” Om högerextremismen hatar det vi säger så måste vi vara fler som säger det” Absolut. Vi ska stå upp för antirasism, demokrati och alla människors lika värde. Det är för mig det enda sättet att hedra de av mina unga partivänner som inte längre finns med oss.

Jag kommer att bära med mig citatet av den unga norska socialdemokraten som Stoltenberg hänvisade till i domkyrkan: "Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi kan visa tillsammans."

1 kommentar:

  1. Hej Matilda,

    I ditt tidigare inlägg skrev jag en fråga i kommentarsfältet angående din position i miljömålsberedningen. Jag har nu erhållt svar från dina blockkollegor i Mp & V och det skulle betyda mycket för mig om även Ni hade möjlighet att uttala er.

    Hoppas att ni inte uppfattar mig som tjatig, i sådana fall ber jag om ursäkt i förhand.

    Bästa hälsningar
    Linda

    SvaraRadera