En ny satsning som kommer att finnas med i den socialdemokratiska skuggbudgeten. Ett system med miljöbonus och registreringsskatt på nybilsförsäljningen. Det handlar om konkurrenskraft och dubbel miljönytta.
I en värld där oljan kommer att bli dyrare och dyrare, är de vinnare som bäst klarar av att ställa om för att klara sig utan olja. Det vill vi ska gälla Sverige, svenska företag och Sveriges befolkning.
Det måste bli fart på nybilsförsäljningen av miljöbilar på bredden. Helt enkelt för att fler ska kunna byta bort sin bensinbil också på en bra begagnatmarknad. Och utsläppen från trafiken måste minska nu. I Frankrike finns ett liknande system sedan 2007. De har beräknat att de minskat koldioxidutsläppen med en miljon ton per år.
Vi vill se en stegvis miljöbilsbonus 5000 kr upp till 40 000 kr finansierat genom avgift/registreringsskatt på 5000 kr till 15 000 kr för de mer bränsleslukande bensinbilarna. Däremellan en neutral zon som varken ger avgift eller bonus. Och det handlar om nybilsförsäljningen. Tanken är att detta ska gå jämt upp. Intäkterna ska täcka utgifterna.
Detta är en bredare ansats än regeringens ensidiga miljöbilspremie som bara den erhåller som kan köpa den allra dyraste el-bilen. Premien är, i sin ensidighet, en icke-politik som också visar sig i att nybilsförsäljningen av miljöbilar nu sjunker och utsläppen från trafiken ökar.
Här kan du läsa Rapports inslag om detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar