tisdag 6 oktober 2009

Framtid, anständighet och ansvar

”För mig handlar det om framtid, om anständighet och om ansvar för Sverige” Jag lånar Mona Sahlins ord för att beskriva den socialdemokratiska skuggbudgeten. Och jag känner mig trygg med det. För (s) budgeten handlar om hopp och framtidstro om nya jobb och nya chanser. Vi talar om 100 000 jobb, praktik och utbildningsplatser. Den handlar om anständighet. Att inte vidga klyftorna mer. Att inte låta barnen betala krisen. Att ge stöd till de barn som riskerar att leva i störst ekonomisk utsatthet. Att satsa en miljard på skolor och personal omkring våra barn. Att reparera våra välfärdsförsäkringar. Skuggbudgeten handlar om ansvar för Sverige. Vi lånar inte till ineffektiva skattesänkningar.

Det här är vårt besked, ökade orättvisor är inte lösningen på våra problem. Ett välfärdsland med anständighet och nya jobb är ett gott besked för framtiden.

Jag gillar också, speciellt, att vi vill göra mer för att få vardagslivet att gå ihop för föräldrar och barn. Vi ger besked om nattbarnomsorg och vi ger också besked om att vi vill öppna för möjligheten att kunna använda föräldraförsäkringen ända upp till barnet fyllt 16 år. Det är ett sätt att kunna ge tid med barnen i olika delar av livet utan att för den skull behöva lämna arbetsmarknaden eller gå ned i tid. Jag gillar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar