onsdag 10 mars 2010

En moderat politik som hänger ihop, nog gör den det!

Det är samma gamla människosyn och godtycke som alltid i ”finare” folks hem. Idag i riksdagens kammare blev värderingar och människosyn tydligare än tydligast. Moderaterna förklarade att det funkar med försörjningskrav för anhöriginvandring eftersom de också har en politik med avdrag för hushållsnära tjänster. Det är moderat politik som hänger ihop, stoltserade moderaten i kammarens talarstol.

Och nog hänger den ihop! Jag kände hur jag rasade ilsket inombords. Jag såg framför mig, min mamma. Hon som, i unga år, jobbat just som hembiträde hos ”fina” folket på Herrgården. Det var ett hårt arbete och otryggt. Ett rykte kunde betyda sparken på dagen. Frun i huset kontrollerade min mammas arbete genom att ta på sig en vit handske och dra den över hyllor och fönsterkarmar för att se om mamma dammat tillräckligt väl. Det var en överhet som inte hade moral nog att ge anständiga arbetsförhållanden och som hanterade sina hembiträden med godtycke.

Nu 2010 står moderaterna i riksdagen och slår sig för bröstet för en politik som hänger ihop. Desperata människor som vill förenas med sina anhöriga kan nu få försörja sig genom att arbeta i ”fint” folks hem. Det kommer att vara människor helt i händerna på godtycke. För samma moderater hävdar med emfas att det går bara att räkna med en verklig anställning så länge det ”fina” folket får en rejäl statlig skatterabatt. Annars tänker man inte betala för det arbete som man vill få utfört i sitt hem. Då blir det svart. Mer än så är människan i deras hem inte värd och inte eller arbetet som de förväntar sig få utfört. Det är samma gamla människosyn och godtycke som alltid i ”finare” folks hem, om vi får tro moderaterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar