torsdag 14 maj 2009

Ingen kan göra allt men alla kan göra något

Jag har precis sagt godnatt till mina ungar. De sover tryggt i sina sängar omgivna av gosedjur och leksaker. Idag har de blivit hämtade på dagis och fritids av farmor och farfar. De har bakat bullar och de har lekt. De har fått bestämma kvällsmat, farmors köttfärssås och spaghetti. När jag kom hem möttes jag av glada barn med tindrande ögon. I morgon väcks vi av fåglarnas kvitter. Det är ett bra liv.

Idag nåddes vi av rapporter från andra sidan världen. Fredspristagaren Aung San Suu Kyi har fängslats. Bara ett par veckor innan hennes senaste husarrest skulle löpa ut. Hon är sjuk och många är oroliga. Militärjuntan i Burma har åter visat sin hårda regim. Många är de människor som lever i förtryck i Burma. Många är de som tvingats lämna sitt hemland. Några har kommit till oss i Sverige och Hallsberg. De berättar om hur de jagats genom djungeln. Hur gravida kvinnor tvingats föda, mitt i djungeln i tystnad, i skräck för att inte bli upptäckta. Hur barn bärs i korgar genom djungeln för att man måste ta sig fram snabbt och ljudlöst. Barn som vill springa, leka, baka bullar med farmor och farfar och sova tryggt omgivna av gosedjur och leksaker.

Kontrasterna är stora. Ibland nästan övermäktiga. Jag har idag lämnat frågor till Sveriges utrikesminister. Vilka initiativ tänker Sverige ta för att sätta press på militärregimen att släppa Aung San Suu Kyi ur fängelset? Kan det svenska EU-ordförandeskapet användas till att samla internationella aktörer för ett demokratiskt Burma?

I helgen grillade jag korv och pratade med några av de familjer från Burma som idag finns i Hallsberg. Jag kommer att fortsätta att göra det. Fortsätta att stötta dem i sin strävan att lära sig det nya svenska språket, att få ett jobb för att kunna försörja sig. Jag kommer att fortsätta lyssna till de erfarenheter och det engagemang de bär med sig. Göra vad jag kan i vardagen men också i mitt politiska arbete för att stödja dem i kampen för ett demokratiskt Burma.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något. När du nattat dina barn, vad gör du då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar