onsdag 27 maj 2009

Du kan du också!

Valarbete är kul! Men framförallt viktigt. Nu börjar fler känna och veta att det är val på gång. Men många är fortfarande osäkra och ganska förvirrade över vad som gäller.

Detta med att kryssa verkar ha gått fram. Kanske i den grad att det mer stjälper än hjälper. Jag träffar många som undrar om detta med kryssen. Jag tar ett exempel. En kvinna var fullständigt övertygad om att hon skulle hitta 18 kandidater att kryssa. Hon hade hittat en Carl Schlyter (mp) som hon tyckte verkade bra och en Åsa Westlund (s) som hon också gillade men hur skulle hon hitta de andra?

När kvinnan fick klart för sig att valet till Europaparlamentet inte var konstigare än andra val. Att det är partierna som går till val också här. Att hon kan kryssa om hon vill, en kandidat, men måste inte. Att det räcker att välja parti att lägga sin röst på. Då utbrister kvinnan - Men vad bra, det är ju mycket lättare!

Så är det, mycket lättare, än vad många tror. Jag hoppas kunna förmedla den kunskapen och det självförtroendet till många fler, de dagar som är kvar till den 7 juni.

3 kommentarer:

  1. Hoppas inte kryssa 18 berodde på den rackarns rubriken NA satte på min krönika i måndags. Det är ofta de missförstår och tar mitt egna förslag till rubrik som om vore det första meningen i krönikan.

    Hälsning Maja

    SvaraRadera
  2. Den här valrörelsen kantas ju av praktiska frågor, både om valet och om EU. Men det här var nog det "bästa" jag hört.

    SvaraRadera
  3. Ja, att en så "enkel" sak som ett val för en del kan verka så svårt känns faktiskt lite oroväckande. Speciellt då man som den här damen verkar ha trott att EU-valet är annorlunda än de inhemska valen.

    Är det kanske därför en hel del inte röstar?

    SvaraRadera