torsdag 9 december 2010

Om viljan finns . . .

Funderar på detta med ledarskap. Min känsla här i Cancun är att ingen vill gå före. Jag frågar mig vem eller vilka som stöttar det Mexikanska ordförandeskapet i sina ambitioner. Känns som ingen egentligen gör det. Det är problematiskt.

När jag sedan får höra om Aftonbladets artikel om hur Reinfeldt instruerat miljöminister Carlgren om hur och vad man får säga om USA. Då väcker också det tankar. Om det är sant så är det anmärkningsvärt. Och inte minst säger det en hel del om regeringen Reinfeldts bristfälliga engagemang i klimatarbetet.

Tydligen viktigare för Reinfeldt att sätta sig själv i god dager hos Obama-administrationen än att vara en viktig kritik och en del av ett internationellt tryck på USA (och också andra länder) som blockerar delar och en helhet av de viktiga klimatöverenskommelserna på internationell nivå.

Här i Cancun har många slitit hårt för att ta klimatarbetet framåt. Nu är det upp till det politiska ledarskapet. Frågan är hur det ska gå? Om det är fler statsministrar och presidenter som regisserar sina miljöministrar på samma sätt, då är det inte konstigt att det går trögt i förhandlingarna här i Cancun. Men jag har inte gett upp hoppet än. Jag blir gärna glatt överraskad.

Ovasett, känns det som både Reinfeldt och Carlgren behöver förklara sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar